Indian Scout 1920

(klik op de foto's voor vergroting)

Deze Indian Scout is gebouwd in 1920. De cilinderinhoud is 600 cc.Na de eerste wereldoorlog besloot de leiding van de Indian fabriek dat het tijd was om een middelzwaar model op de markt te brengen naast de 1000 cc PowerPlus. Dit nieuwe model kreeg de naam “Scout” en was direct bij de introductie al een ware sensatie: de motor was relatief licht en handelbaar maar bezat toch ruimschoots genoeg vermogen. Al spoedig kreeg de Scout ook de reputatie zeer betrouwbaar te zijn. Veel motorliefhebbers die toch wat werden afgeschrikt door de in Amerika gebruikelijke zware 1000 cc machines, stapten met plezier op de laaggebouwde, stabiele Scout. De Scout heeft een semi-unitconstructie krachtbron, d.w.z. dat de drieversnellingsbak aan het carter is vastgebout. De primaire aandrijving gebeurt door een onverslijtbare set tandwielen met schuine vertanding, ondergebracht in een aluminium kast die voorzien is van een oliebad. Naar Amerikaans gebruik wordt de koppeling met de voet bediend. Nieuw voor 1920 is de kleplichterbediening vanaf de bovenkant van de tank.